Jyväskylän kaupungin kuvataidekoulun ryhmät 5D, 6C ja 9C osallistuivat Lasten Museo- hankkeeseen kutsumalla opettajakseen vierailevan taiteilijan, Maarit Siltamäen.
Tarkoituksena oli taiteilijan johdolla toteuttaa taiteilijan tekniikan ja aihemaailman mukaisia teoksia. Tavoitteena oli saada uutta näkökulmaa taiteen tekemiseen ja myös virikkeitä normaaliopetukseen.
Siltamäen taide oli hankkeeseen sopiva, sillä tekniikka soveltui hyvin eri-ikäisten lasten työskentelyyn. Myös Taiteilijan filosofia oli helposti sovellettavissa työskentelyn pohjaksi ja töiden aihemaailmaan.
Töitä oli kiva tutkia myös koskettamalla |
Maarit Siltamäen kuvausta omasta taiteestaan:
”Yhdistelen usein maalauksissani erilaisia materiaaleja; Lankaa, ompeleita, hiekkaa, erilaisia kankaita ja akryylimaalia. Kirjon ja virkkaan teoksiin erilaisia osia ja ompelen erilaisista kankaista kokonaisuuksia. Maalaan teoksiin akryylimaalilla paksuja kerrostumia ja kaiverran maaliin.
Minulla maalaus syntyy tarpeesta jäsentää itseään, muistojaan ja tunteitaan. Runojen kirjoittaminen kulkee työskentelyssäni maalauksen kanssa käsi kädessä. Runo ja kuva inspiroivat vuoronperään toisiaan ja runo jää usein teokseen nimenä."
( Maarit Siltamäki)
Ensimmäiseksi tutustuttiin taiteilijan töihin. Kerrankin sai koskea taideteokseen!
5D seuraa taiteilijan töiden esittelyä. |
9 C ryhmän oppilaat tutustumassa Maaritin teoksiin. |
Kun taiteilijan töitä oli tutkittu tarpeeksi, tutustuttiin materiaaleihin ja tekniikkaan.
Tekniikassa yhdistettiin kollaasia maalaukseen, ja töihin liitettiin mm. kangasta ja lankaa. Maaleina toimivat pullopeitevärit pienemmillä ja akryylit isommilla eli 9C:n oppilailla.
5D:n oppilaat etsivät sopivia kankaita |
6C:n oppilaat tutustuvat maaleihin. |
Kun materiaalit ja tekniikka ovat tuttuja, siirrytään miettimään työn aiheita. 5D -ryhmän aiheena oli
matkakaveri, kuusivuotiailla retkieväät ja yhdeksänvuotiaat kuvasivat "Matkalla kaupungissa" -aihetta, kaikki vuoden matka -teeman mukaan.
Ensin tietenkin suunniteltiin työ...
6C miettii |
9C miettii |
Tarkka suunnitelma helpottaa työskentelyä. |
Suunnitelma piirrettiin maalauspohjalle. |
Leikkaaminen vaatii keskittymistä. |
Uusia taitojakin opittiin, Maarit näyttää miten virkataan kukka. |
Kun kankaat ja langat on liimattu taustalle, on aika siirtyä maalaamaan. Maalauksessa käytettiin siveltimien sijasta palettiveistä ja vaikka rautanaulaa.
9C:n maalaukset ovat hyvällä alulla. |
Palettiveitsellä maalaus onnistui hyvin pojilta. |
Maalaamassa. |
6C:ssä omaksuttiin tekniikat nopeasti |
Koko työ maalattu palettiveitsellä! |
Maalauksen valmistuttua saattoi pieniä yksityiskohtia tehdä myös kuitukärkikynillä.
Maalauksen lisäksi sai piirtääkin. |
Samalla kun maalattiin, pohdittiin teoksen sisältöjä. Valmiisiin töihin liitettiin mietinnän perusteella runomuotoinen kuvaus teoksen sisällöstä, aivan kuin Maaritkin tekee.
6C:n valmiit työt ja taiteilijat esikuvansa kanssa. |
Tässä muutamia esimerkkejä valmiista töistä ja niihin kuuluvat tekstit.
Matka alkaa
Talosta lähdetään pois
Pihla ja pikkusisko matkaavat Afrikkaan
(Pihla Lehtivuori, 5D)
|
Matkalla rannalla ja yhdessä.
(Venny Vilkuna, 9C)
|
Tuuli hiuksissa kaupungissa
istun siskoa odottamassa.
(Pihla Määttänen, 9C)
|
Laiha heppu heitteli
lelupyssyn, lelumiekan, pahvilaatikon ja dublon
ja muuta se ei ottanutkaan mukaan.
(Sisu Vatula 5D)
|
Syön Netan kanssa mustikoita, mansikoita
ja appelsiineja. Olemme retkellä metsässä. Istumme syömässä eväitä kuusten juurella.
(Ronja Hyyryläinen, 6C)
|
Joku ukko menee metsäretkelle aamuyöllä.
(Touko Torppa, 6C)
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti